L'educació oberta
és un moviment global que pretén portar
l'educació de qualitats als mestres i estudiants. Els recursos de l'educació
oberta tenen molts avantatges com ara que són gratuïts, és poden compartir..
El disseny i
creació de materials educatius s'ha de tenir en compte diversos aspectes per a
què sigui d'utilitat aquests materials i que els puguin utilitzar els alumnes.
El primer aspecte
que hem de tenir en compte és que no totes les persones som iguals i és
important reconèixer que les persones aprenen de maneres diferents i hi ha
diversos estils d'aprenentatge. Per tant haurem de poder reconèixer els
diferents tipus d'alumnes i les necessitats que té cadascun d'aquests. En general
hi ha 4 tipus de maneres d'aprenentatge com són:
Doer: L'aprenentatge és a través de la
pràctica. L'alumne participa activament a l'aula i l' informació ha de manera
clara i concisa.
Feeler: L'aprenentatge és a través del món de les emocions, i especialment és
important la motivació de l'alumne. L'aprenentatge no ha de ser estructurat.
Thinker: L'aprenentatge és a través de la lògica i el raonament, com per
exemple compartir idees, analitzar i
avaluar-les.. I utilitza el treball individual.
Observer: L'aprenentatge és totalment per observació i tendeix adoptar una actitud
reservada i prospera a través del descobriment.
En la creació i
disseny dels materials el primer que s'ha de fer és un esquema bàsic de: què,
on, qui, quan i com.
I els 5
components principals del disseny del recurs són:
Learning outcomes -> Quina finalitat té el recurs educatiu.
Training materials -> Quins materials haurem d'utilitzar per
crear-lo.
Trainers and content experts -> Buscar altres recursos creats per
tenir un model i veure si serveixen per portar-los
a l'aula.
Training methods - > Quan estem fent servir el recurs que hem
creat, com s'utilitza, etc.
Per dissenyar un
recurs hem de tenir en compte 7 parts essencials:
- 1. Buscar un tema que serià quins coneixements i habilitats volem que incorpori el nostre recurs.
- 2. Buscar les metes i els objectius, que és el que realment volem que aprenguin els participants durant l' utilització del recurs.
- 3. Les preguntes essencials que ha de tenir el recurs. Com ara quines preguntes centrals volem que els participants responguin.
- 4. Quin tipus d'activitats necessitem per a què els participants aprenguin. (Per exemple jocs de rol, activitats de debat, etc.)
- 5. Quin recurs utilitzarem per portar a terme l'activitat, és a dir, quina plataforma utilitzarem per la seva creació.
- 6. Activitats d'avaluació. Crear el recurs educatiu.
- 7. Avaluar l'activitat, si aquesta funciona correctament i és d'utilitat per als participants.
Els OER tenen
unes característiques:
- · Aspectes tecnològics: Quina plataforma utilitzarem.
- · Aspectes metodològics: Disseny recurs i amb qui, com i quan utilitzarem el recurs educatiu.
- · Aspectes legals: llicència Creative Commons (és una organització sense ànim de lucre dedicada a reduir les barreres legals per a compartir treballs creatius).
Alguns recursos
que podem utilitzar per crear material educatiu són: Jclic, Educaplay,
Potato,etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada