Durant la classe d'Habilitats Comunicatives realitzada el dia 17/11/2015, vam parlar sobre el ciberassetjament. Després de realitzar l'activitat proposada pel nostre professor, on havíem de resumir diferents articles relacionats amb aquest tipus d'assetjament, vam extreure les següents conclusions:
- És un fet actual, és a dir, afecta actualment a la nostra societat de forma repetida i persistent.
- S'han creat una sèrie de normatives i intervencions per a l'evitació i la futura eliminació d'aquest.
- En aquestes intervencions es tractaria amb l'alumne assetjat, l'alumne assetjador i les seves respectives famílies.
Finalment hem fet un recull de tots els articles proposats a classe i n'hem fet un breu resum.
ARTICLE 1
- Primerament ens explica el concepte de ciberassetjament.
Seguidament, ens esmenta que si una persona fa un mal ús de les
tecnologies, pot portar a dos fenòmens anomenats Groowming i
Ciberassetjament. El Groowming és un conjunt d'estratègies que
desenvolupa un adult per guanyar-se la confiança d'un menor a través
de les xarxes amb la finalitat d'obtenir concessions de tipus sexual.
Desprès ens explica que seria el ciberassetjament que l'hem definit
anteriorment amb el fenomen Groowming i ens anomena una sèrie de
característiques com poden ser l'anonimat, el format, la
responsabilitat.. Finalment acaba l'article fent menció a diferents
conductes del ciberassetjament com ara enviar fotos i vídeo per
correu electrònic, enviar programes de brossa o virus..
ARTICLE 2
- Aquest article ens parla sobre el ciberassetjament i les 7 diverses
formes que pot prendre: provocació incendiària, fustigació,
denigració, assetjament públic, exclusió social, suplantació de
la personalitat i difamació i joc brut. I explica el que succeeix en
cadascuna de les diverses formes.
Per acabar
ens explica diferents conductes relacionades amb el ciberassetjament
com pot ser el sexting i tot el que comporta que succeeixi aquesta
situació.
ARTICLE 5
– En la Normativa preventiva enfront el ciberassetjament hi
apareixen diverses lleis relacionades amb aquest tipus d'assetjament.
Algunes relacionades amb l'evitació o penalització d'aquest i
d'altres redactades amb el propòsit de protegir el dret a l'honor de
les persones mitjançant la normativa de protecció de dades i d'ús
d'imatges.
ARTICLE 16
- Aquest article ens diu que les tecnologies són un gran
avantatge per al coneixement de la informació, però que si aquest
s'usa de manera inadequada ens pot suposar greus problemes. Ens
parla de la normativa sobre la protecció de dades que es centra
bàsicament en garantir i protegir dades personals, llibertats
públiques i els drets fonamentals de la vida de les persones. També
esmenta la normativa sobre l'ús d'imatges, en la que ens explica
que qualsevol divulgació de la vida íntima d'una persona, així
com també els escrits personals, es prenen com una intrusió
il·legítima. També protegeix les dades dels menors així com
també la vulnerabilitat dels seus drets.
ARTICLE
20 - Aquest article ens proposa les actuacions amb l'alumne/a
ciberassetjador/a i altres alumnes seguidors com per exemple: les
mesures de detecció de les persones que l'inicien, quines
l'instiguen i quines les segueixen, mesures de control,
responsabilitat per part dels provocadors de tal acte
ciberassetjador, mesures correctores cautelars per a la garantia
procediment en la correcció de faltes greument perjudicials per a la
convivència i mesures educatives amb l'assessorament a càrrec del
professorat orientador i tutor/a en els temes del projecte de
convivència que tracten la regulació de la violència les respostes
assertives i respectuoses, l'empatia...
ARTICLE
21 - És una proposta
d'actuacions a una escola en cas de ciberassetjament. Aquesta
proposta està dividida en 5 actuacions. En primer lloc, cal esbrinar
quines persones són les implicades, les persones que han començat,
quines d'aquestes els han influenciat i quines els han seguit. En segon
lloc, s'ha de deixar clar que no es permetrà aquest tipus de
violència i que hi hauran sancions per aquest tipus de conducta. En
tercer lloc, els assetjadors han d'admetre les seves responsabilitats
i demanar disculpes a l'alumne agredit. En quart lloc, el centre
aplica les mesures correctores en base al decret d'autonomia dels
centres educatius on està molt implicada la direcció del centre la
qual se'n fa càrrec de les sancions. En últim lloc, les actuacions
han d'estar assessorades per el professorat orientador i tutor.
ARTICLE
23 - Aquest article ens parla
de les diferents propostes d'actuacions amb les families en cas de
ciberassetjament.
En
primer lloc ens explica que s'hauria de fer una intervenció a la
família de l'alumne ciberassetjat, per tal d'informar-la i donar-li
suport. En segon lloc, cal col·laborar amb la família de l'alumne
ciberassetjador per tal de que aquest deixi de fer mal i el repari. En
tercer i últim lloc, donar una sèrie de recursos mitjançant el
portal “Família i Escola. Junts x l'Educació” a ambdues
famílies per resoldre la situació amb comoditat.
ARTICLE
24 - Aquest
article parla sobre la importància de parlar i tractar el tema del
ciberassatejament en una aula, ja que d'aquesta manera pots crear
com una mena de rebuig cap aquest i d'aquesta manera poder-lo
evitar en algunes ocasions. També s'han de realitzar dinàmiques
d'empatia, d'expressió dels sentiments a través de
l'educació emocional, promoure la cohesió social a través
d'estratègies metodològiques cooperatives, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada